plansza
4 planszetki graczy
20 kości
woreczek na kości
elementy do trybu solo
2 instrukcje
195 żetonów dóbr
54 kafelki premii
45 kafelków postaci
26 kafelków kontraktów
25 kafelków katedr
11 kafelków targów
9 kafelków kosztów budowy
8 kafelków miast
6 kafelków akcji
32 domy
28 filarów
12 znaczników graczy
4 kupców
4 architektów
Czy zostaniesz najważniejszym kupcem renesansowej Europy?
Wciel się w zamożnego kupca, który chce pomnożyć swój majątek oraz zdobyć wpływy i uznanie. Aby to osiągnąć, będziesz przemierzać kontynent, a w odwiedzanych miastach zbudujesz placówki handlowe i weźmiesz udział we wznoszeniu wspaniałych katedr. Poznasz wpływowe osobistości i zdobędziesz ich względy, a zdolności, które reprezentują, pozwolą Ci zyskać przewagę nad konkurentami.
Tiletum to strategiczna gra planszowa oparta na mechanice zarządzania kośćmi, które pełnią podwójną funkcję: zapewniają dobra i pozwalają wykonywać akcje. Doskonale łączy prostotę zasad i głębię planowania, a liczba zmiennych sprawia, że kolejne partie stanowią nowe, ciekawe wyzwanie.
Na czym to polega?
Sercem Tiletum są kości, za pomocą których pozyskujemy nie tylko rozmaite dobra, ale też punkty akcji. W każdej rundzie rzucamy określoną liczbą kości, z których gracze w swoich turach wybierają po jednej. W ten sposób otrzymują dobra zależne od koloru i wartości tej kości i wykonują przypisaną jej akcję. Suma wartości kości i siły akcji jest zawsze taka sama. Oznacza to, że im mniej dóbr gracze otrzymują, tym silniejsze wykonują akcje, i odwrotnie.
Większość akcji zapewnia kilka opcji, które gracz może wybrać w dowolnej kolejności dowolną liczbę razy (w ramach dostępnych punktów). Poszczególne akcje pozwalają m.in. wznosić w miastach domy, dołączać do budowy katedr, pozyskiwać przychylność wpływowych postaci czy zdobywać kontrakty. Zwycięży osoba, która zbierze najwięcej punktów za swoje inwestycje i zgromadzone dobra.
Dlaczego pokochasz tę grę?
Za projekt Tiletum odpowiada jeden z najlepszych duetów na rynku! Simone Luciani i Daniele Tascini to autorzy m.in. Tzolk’ina i Marco Polo.
Podstawowe zasady gry są niezwykle proste, a cała głębia kryje się w mnogości dostępnych opcji i szans punktowania. Gracze mają do wypróbowania mnóstwo strategii i zawsze mogą podjąć jakieś wartościowe działanie.
Każda rozgrywka to zupełnie inny układ kluczowych elementów takich jak targi, akcje na kole czy bonusy i premie. Dodajmy do tego możliwości definiowane za pomocą kości, a otrzymamy grę, w której dwa identyczne układy początkowe są właściwie niemożliwe. Wyłącznie od nas zależy, jak wykorzystamy to, co w danej partii ma nam do zaoferowania los.
Choć gra pozbawiona jest bezpośredniej interakcji, uczestnicy mają wiele możliwości nieoczywistych działań, które mogą pokrzyżować szyki przeciwników. Czasem warto podebrać komuś wyjątkowo cenną kość czy kafelek, albo zająć upatrzone przez niego miejsce.