100,43 zł
Imperium upadło, a na jego ruinach powstało kilka oddzielnych królestw. Szlachetni lordowie i damy tych lichych domen nieustannie rywalizują o władzę i wpływy – zarówno tkając sieć intryg w kuluarach, jak i ścierając się na polach bitew. Poszczególne rody kłócą się między sobą, mimo iż nad krainą zawisł cień czegoś o wiele groźniejszego. Głód zbiera żniwo wśród wieśniaków, wojny i waśnie zagrażają ładowi społecznemu, szlachetne rodziny popadły w dekadencję i hedonizm, a tuż za granicami starego Imperium olbrzymie armie sieją strach i zniszczenie pod sztandarami obcych królów.
W tych niepewnych czasach musisz poprowadzić swoje małe królestwo do świetności, a także zapewnić przetrwanie swojej rodzinie. Nasz symulator średniowiecznej krainy skupia się na tworzeniu historii o wielkiej chwale i podstępnej zdradzie.
Przywilej szlachcica
Członkowie twojego rodu to współpracują ze sobą, to działają przeciwko sobie, zarządzając waszym miastem, królestwem i lawirując pośród meandrów polityki. Każdy z nich posiada swoje mocne i słabe strony, a także ambicje, dzięki którym może tworzyć złożone relacje z krewniakami oraz z obcymi władcami. Będziesz świadkiem narodzin wspaniałych przyjaźni, pijackich eskapad i brutalnych zabójstw, podczas gdy twoi szlachcice będą wydawać rozkazy wieśniakom, prowadzić armie do walki i studiować starożytne teksty wypełnione wiedzą.
"- Ogromna liczba umiejętności pozwoli określić, którzy członkowie rodu najlepiej nadają się do poszczególnych zadań – kto zostanie wielkim wojownikiem, a kto okaże się wspaniałym zarządcą, uzdolnionym skrybą lub niezłomnym negocjatorem? Szukaj okazji, by rozwijać silne strony swoich postaci i edukuj młodzież, zapewniając swojej linii sukcesję, odblokowując przy tym talenty dla przyszłych pokoleń.
- Oprócz umiejętności każdy członek rodu posiada cechy określające jego osobowość oraz potencjał, zróżnicowane uwarunkowania kulturowe wpływające na sposób postrzegania go przez innych, a także cały wachlarz potrzeb oraz pragnień. Niezadowolenie może stać się źródłem gniewu, zazdrości i nielojalności, a wtedy najczęściej dochodzi do tragedii. Wolisz łagodzić konflikty dzięki podarkom i poczuciu wspólnoty czy też sięgniesz po bardziej ostateczne rozwiązania, by zażegnać jakiekolwiek spiski przeciwko twoim ulubionym szlachcicom?
- Czasami krew na ostrzach noży będzie należała do twoich krewnych – ambicja, chciwość i oportunizm mogą doprowadzić do tego, że członkowie rodu wystąpią przeciwko sobie. Nie ufaj nikomu, czy to wzgardzonej kochance czy też żądnemu władzy rodzeństwu będącemu na usługach obcych królów i królowych.
- Możliwości twojego królestwa determinuje wiedza twoich szlachciców – każdy z nich będzie studiować starożytne teksty, by poznawać nowe technologie, a jeśli zginą, cała wiedza przepadnie wraz z nimi (chyba że zostanie spisana lub przekazana kolejnemu pokoleniu uczniów). Zdobywaj księgi napisane w różnych językach i czytaj je, by odblokowywać nowe budynki, narzędzia i możliwości w twoim królestwie. Dopilnuj, by większa liczba członków twojego rodu poznała ich tajemnice, tłumacząc teksty na bardziej zrozumiałe języki, dzięki czemu zbłąkana strzała nie zniweczy wszystkich twoich misternych planów. Czy jednak będziesz trzymać tę wiedzę w bibliotekach? A może postanowisz sprzedać starożytne tajemnice w zamian za bogactwo i zasoby? W końcu wiedza to potęga...
Nieodzowni wieśniacy
Pospólstwo w Norland stanowi fundament każdego królestwa – wieśniacy służą szlachetnie urodzonym panom na polach bitew oraz w miastach z ogromnym szacunkiem i lojalnością... przynajmniej dopóki mają pełne brzuchy i nie brakuje piwa. Poszczególni chłopi wywodzą się z różnych środowisk, mają inne potrzeby i pomysły. Trudno ich zadowolić, a do tego aż nazbyt chętnie uciekają się do rebelii, przestępstw czy kontrowersji – wolisz być dobrotliwym władyką, który słucha swoich podwładnych czy też wszystkie problemy będziesz rozwiązywać przy użyciu katowskiego topora?
"- Działając za pośrednictwem szlachciców, możesz nakazać swoim wieśniakom pracować, ustalać ich priorytety, a także posyłać ich do walki. Choć nie sprawujesz nad nimi bezpośredniej kontroli, chłopi mają własne nadzieje, marzenia i relacje. Nadzorowanie ich jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu, gdyż to oni są odpowiedzialni za złożone łańcuchy dostaw w mieście, wznoszą budynki, zbierają surowce i produkują towary, dzięki którym są szczęśliwi.
- Aby prowadzić udane życie, wieśniacy będą polegać na zgromadzonym bogactwie. Możesz ustalać wynagrodzenia wypłacane na koniec każdego dnia, a także koszt zakupu podstawowych towarów, takich jak jedzenie czy piwo z lokalnego targowiska, by twoi pracownicy nie stracili motywacji. Wysokie stawki i niskie koszty to przy okazji doskonały sposób, by zachęcić chłopów do przeprowadzki do twojego królestwa, uważaj jednak, kogo tu przyciągniesz.
- Wieśniacy pochodzą z różnych kultur, które czasami są sobie wrogie, dlatego wspólna egzystencja w małym miasteczku może okazać się wyzwaniem. Czasami możesz wykorzystać te tarcia na swoją korzyść, jednak jeśli poddani zakwestionują twoje prawa do sukcesji, może się okazać, że kluczem do długiego życia będzie zatrudnienie dodatkowych strażników.
- Niektórzy wieśniacy są oddanymi wiernymi Kościoła Św. Zofii i będzie im zależeć na pobożnym władcy, podczas gdy inni potrzebują jedynie pieniędzy na jedzenie i piwo. Niektóre frakcje i podfrakcje mają inne priorytety – w miarę rozwoju królestwa musisz się spodziewać, że poszczególne grupy będą wysuwać różne żądania, zmuszając cię do szukania kompromisów. Jednak nawet jeśli któraś z grup będzie ci sprzyjać, ich sposoby działania mogą działać na twoją niekorzyść. Nie sposób uciec przed konsekwencjami rozbieżnych celów.
- Jeśli dojdzie do niepokojów, wyślij na ulice nocne patrole albo daj kilku wichrzycielom posmakować katowskiego topora. Stanowcza reakcja powinna stonować nastroje wieśniaków – nie myśl jednak, że twoi szlachcice są nietykalni, gdyż nawet najwspanialsi przywódcy mogą skończyć z głową na palu rozwścieczonej tłuszczy.
Żyjący świat
Gra Norland została osadzona w dynamicznym świecie o bogatej przeszłości – jego mieszkańcy tworzą mieszankę różnych kultur o złożonych relacjach, natomiast upadek Imperium spowodował, że nastały niespokojne czasy. Przeklęta Horda z każdym dniem rośnie w siłę, łupiąc i paląc wszystko na swojej drodze, natomiast Kościół Św. Zofii wykorzystuje wiarę, by utrzymać posiadane przez siebie zasoby w żelaznym uścisku.
"- Imperium rządziło olbrzymimi połaciami ziemi, a jego upadek doprowadził do powstania wielu mniejszych królestw walczących o kontrolę. Poszczególne krainy dysponują różnymi zasobami, a każdy region startowy zapewni graczowi inne przewagi oraz postawi przed nim inne wyzwania.
- Wyślij odpowiednio wyszkolonych szlachciców, by zawierali nowe sojusze, negocjowali lukratywne umowy handlowe, planowali zabójstwa i porwania, a nawet wszczynali rebelie. Wolisz rekrutować szpiegów i spiskowców w innych królestwach, by zniszczyć je od środka, czy też preferujesz rozwiązania siłowe i rozstrzygnięcia na polach bitew? Jak się zachowasz, kiedy przeciwnicy przenikną w twoje szeregi albo wroga armia stanie u bram?
- Historyczne wydarzenia i klęski od czasu do czasu postawią cię w trudnej sytuacji, jeszcze bardziej komplikując misterną opowieść o zdradzie i odwadze wyplataną przez niezliczonych szlachciców i wieśniaków. Od porwań po dotkniętych plagą uchodźców, od szantaży po klęski żywiołowe – na przestrzeni lat twój ród zostanie wystawiony na wiele ciężkich prób.
- Nie myśl, że świat będzie bezczynnie czekał – podróżujący szlachcice będą szukać schronienia lub siać niezgodę. Jako że ty możesz wysyłać członków swojego rodu i emisariuszy do innych krain, pozostali władcy Norlandu mogą czynić to samo. Na obrzeżach cywilizacji możesz spodziewać się bandytów, a inne królestwa będą zawierać własne sojusze i toczyć własne wojny. Postanowisz dołączyć do ich brutalnych porachunków czy postawisz na izolacjonizm?
Czas na wojnę
Kiedy wszystko inne zawiedzie, trzeba sięgnąć po oręż i rozwiązać spory w inny sposób. Zwołaj pospolite ruszenie, motywuj więźniów, by walczyli o swoją wolność, a następnie postaw szlachciców na czele wojsk, by inspirowali żołnierzy – kogo jednak poślesz w bój, kiedy przyjdzie wznieść sztandary?
"- Twoi wieśniacy mogą zbuntować się przeciwko tobie i chociaż słabo uzbrojony motłoch rozstanie rozgromiony przez dobrze wyszkolonych zbrojnych, niektóre grupy spiskowców mogą okazać się doskonale przygotowane, a największym zagrożeniem okaże się kryzys sukcesyjny albo upojony władzą krewny. Utrzymuj publiczny ład i strzeż się wrogów ukrytych wśród przyjaciół.
- Twoi wojownicy to ci sami ludzie, którzy uprawiają twoje pola, warzą twoje piwo i wiwatują przy egzekucjach – wojny nie należy lekceważyć, gdyż w każdej bitwie ryzykujesz życiem swoich poddanych. Będziesz za wszelką cenę unikać rozlewu krwi czy też ludzkie życie nie jest dla ciebie wiele warte?
- Wyposażenie w rękach i na grzbietach twoich wojowników musi zostać importowane lub wytworzone lokalnie, a skład twojej armii zależy od ekonomii – wszystko dobrze zaplanuj, zanim wypowiesz komuś wojnę lub ktoś wypowie ją tobie.
- Broń swoich włości przed obcymi najeźdźcami, przemieszczaj wojska po mapie świata i bierz udział w walnych bitwach, dowodząc swoimi armiami. Morale, zdolności bojowe i umiejętności taktyczne będą kluczowe, jednak kiedy zaśpiewa stal, nikt nie jest naprawdę bezpieczny.
Choć o życiu twoich szlachciców w otaczającym ich świecie decyduje szereg scenariuszy i zatrzęsienie opcji, Norland pozwoli ci stworzyć własną społeczność i opowiedzieć dowolną historię. Możesz wcielić się w role podżegaczy wojennych z karnymi legionami walczącymi o wolność, fanatyków religijnych próbujących szerzyć wiarę, bogatych idealistów gromadzących księgi wypełnione wiedzą, przebiegłych mistrzów szpiegostwa knujących intrygi i wielu innych... Jaka będzie twoja historia?